Project in beeld: aanvoerinstallatie voor Schoeller Allibert

Geplaatst in: Klanten, Project

10 oktober 2023

Bij Schoeller Allibert in Hardenberg maken ze kunststof kratten. Dit doen ze met state-of-the-art techniek. En dat is niet voor niets. “Als wij een nieuw product op de markt brengen, dan ligt zo’n krat een dag op de meetbank voor de controle op mogelijke afwijkingen. Zo’n krat moet aan heel veel eisen voldoen”, aldus Henk Bouwhuis, Teamleider van de technische dienst.

Technische Dienst

“Onze TD bestaat uit zes man”, vertelt de teamleider. Dit lijkt weinig voor twee fabrieken. Henk bevestigt dit. “Dat is inderdaad een klein team. De jongens moeten dan ook veel kunnen. Geen dag is hier hetzelfde en alle monteurs zijn daarom ook echte allrounders. We zijn zelfs onze eigen integrator. Dat houdt in dat we onze eigen robotisering onderhouden, vernieuwen en integreren.”

Voor ondersteuning en projectmatige werkzaamheden werkt Henk samen met externe partijen. “STS is één van die partners voor projecten. Zo hebben ze hier het nodige leidingwerk aangelegd en doen wij ook wel eens het beroep op hun afdeling voor industriële automatisering.”

De kantelaar wordt handmatig geladen
De kantelaar wordt handmatig geladen

Investering

Onlangs werd er bij Schoeller Allibert geïnvesteerd in een nieuwe breek- en wasinstallatie voor de recycling van hun eigen producten. De capaciteit werd hiermee vergroot van 1,5 ton naar 3,5 ton per uur. Hiervoor moest een aanvoerbaan worden ontwikkeld die stapels kratten richting de breekinstallatie kon verplaatsen. “Hiervoor hebben we verschillende partijen benaderd, maar het voorstel van STS en Prior Engineering (sinds kort onderdeel van Schipper Techniek, binnenkort meer hierover, red.) was het best. Deze onderscheidde zich door zijn robuustheid en dat vonden we, gezien de beoogde capaciteit, erg belangrijk.”

Communicatie

De installatie voor de aanvoer van kratten wordt op het moment van schrijven uitvoerig getest. “We zitten in de afrondingsfase van dit project. Het hekwerk van Axellent is ook al geplaatst. De installatie staat op zijn plek en we zijn met de laatste finetuning bezig. Het project verliep soepel. De communicatie was helder, de lijnen waren kort. Dennis Bloemen, projectleider van STS, is hier regelmatig geweest samen met Prior om gaandeweg alle zaken te bespreken. Alles werd stapsgewijs doorlopen en dat heb ik als zeer prettig ervaren.”

De snelheid van het kantelen wordt bepaald aan de hand van het product
De snelheid van het kantelen wordt bepaald aan de hand van het product

De installatie

De aanvoerinstallatie bestaat uit twee delen: een kantelaar en een transportband. Onze medewerkers kunnen met een heftruck een pallet met kratten laden. Deze wordt vervolgens gekanteld. De snelheid waarmee dit gebeurt, is afhankelijk van het type krat dat wordt geladen. Zo verschilt het gewicht en de hoeveelheid kratten op een pallet per soort en de aanvoer moet wel zo geleidelijk mogelijk zijn.”

Recycling

De kratten worden vervolgens gebroken en gewassen/gefilterd. Het resultaat is een hoogwaardige circulaire grondstof voor nieuwe producten. “In de kunststofindustrie is het recyclen steeds belangrijker en er wordt op dat gebied steeds meer van ons verwacht. Door onze eigen verouderde producten of afgekeurde partijen te recyclen, kunnen we de kwaliteit blijven waarborgen.”